¬—“”ѕ
«емельн≥
ресурси в ”крањн≥ обмежен≥. ƒемограф≥чн≥ прогнози стверджують, що ¤кщо
населенн¤ планети продовжуватиме зростати нин≥шн≥ми темпами, то воно подвоњтьс¤
приблизно за наступн≥ 60 рок≥в. “ому ≥снуЇ зростаюча й нев≥дкладна потреба в
¤комога б≥льш рац≥ональному поЇднанн≥ тип≥в земель ≥ тип≥в землекористуванн¤,
щоб максим≥зувати стал≥ врожањ ≥ забезпечити р≥зноман≥тн≥ потреби сусп≥льства,
збер≥гаючи водночас природн≥ екосистеми ≥ генетичну спадщину. √острими Ї
проблеми землекористуванн¤ ≥ в ”крањн≥, що зумовлено високим р≥внем
господарського використанн¤ територ≥њ, значною њњ розоран≥стю, надзвичайно
високою ≥нтенсивн≥стю ероз≥йних процес≥в (водн≥й ≥ в≥тров≥й ероз≥њ п≥ддаЇтьс¤
близько 15 млн. га с≥льськогосподарських уг≥дь, а щор≥чний прир≥ст еродованих
земель становить понад 80 тис. га).
ƒл¤ того щоб
уникнути деградац≥њ земель ≥ п≥дтримувати њх продуктивн≥сть пропонуЇтьс¤,
зокрема, ≥нтегрувати ≥снуюч≥ ≥нформац≥йн≥ системи практичних метод≥в
землекористуванн¤ шл¤хом зм≥цненн¤ нац≥ональних досл≥джень ≥ осв≥тн≥х послуг
фермерських орган≥зац≥й дл¤ передач≥ знань про методи доброго господарюванн¤
в≥д фермера до фермера (методи, ¤к≥ стосуютьс¤ еколог≥чно чистих, малозатратних
технолог≥й) за п≥дтримки в≥дпов≥дних м≥жнародних орган≥зац≥й. ѕотр≥бно також
прийн¤ти пол≥тику та запровадити закони, ¤к≥ б гарантували добре визначен≥ та
посилен≥ права на землю ≥ водокористуванн¤, спри¤ти законн≥й безпец≥
землеволод≥нь, визнаючи ≥снуванн¤ р≥зних нац≥ональних законодавств ≥ систем
доступу до земл≥ й волод≥нн¤ нею, надати техн≥чну й ф≥нансову допомогу крањнам,
що розвиваютьс¤ ≥ крањнам з перех≥дною економ≥кою.
ƒан≥ р≥шенн¤
в повн≥й м≥р≥ стосуютьс¤ ≥ ”крањни, адже в ход≥ реформуванн¤ аграрного сектору
економ≥ки питанн¤ запоб≥ганн¤ деградац≥њ ірунт≥в ≥ втрати земельного потенц≥алу
набувають особливоњ актуальност≥. ” зв'¤зку ≥з прискоренн¤м пад≥нн¤ родючост≥
ірунт≥в сучасний стан земельних ресурс≥в викликаЇ занепокоЇнн¤. ”творенн¤ нових
форм господарюванн¤, в умовах запровадженн¤ р≥зних форм власност≥, не т≥льки не
спри¤тиме процесу оптим≥зац≥њ структур земельного фонду, а й створить додатков≥
еколого-економ≥чн≥ проблеми. «упинити втрату земель може т≥льки перех≥д на
еколог≥чно зр≥вноважене, ор≥Їнтоване на принципи сталого розвитку земле
користуванн¤.
” 2001 роц≥
¬ерховна –ада ”крањни прийн¤ла новий «емельний одекс, в ¤кому передбачено
комплексний п≥дх≥д до плануванн¤ ≥ рац≥онального використанн¤ земельних
ресурс≥в, однак дл¤ його реальноњ в≥ддач≥ необх≥дно прийн¤ти ще ц≥лий р¤д
нормативних акт≥в.
«д≥йснюЇтьс¤
реал≥зац≥¤ основних напр¤м≥в земельноњ реформи, метою ¤коњ у 2001 - 2005 роках
стало забезпеченн¤ ефективного використанн¤ та пол≥пшенн¤ ц≥нност≥ земельних
ресурс≥в, створенн¤ оптимальних умов дл¤ суттЇвого зб≥льшенн¤ соц≥ального,
≥нвестиц≥йного ≥ виробничого потенц≥ал≥в земл≥, перетворенн¤ њњ у самост≥йний
фактор економ≥чного зростанн¤.
÷ей напр¤мок
буде дотримано до 2008 року, що зумовлено пол≥тичним ≥ економ≥чним розвитком
крањни.
ќптим≥зац≥¤
розвитку с≥льського господарства передбачаЇ становленн¤ його в ринкових умовах
з ус≥ма вимогами сучасност≥ ≥ умов розвитку украњнського сусп≥льства. ѕров≥дну
роль при цьому займаЇ орган≥зац≥¤ територ≥њ с≥льськогосподарського
п≥дприЇмства, ¤ка повинна бути такою, що забезпечить рац≥ональне використанн¤
вг≥дь ≥ с≥возм≥н, розм≥щенн¤ виробничих п≥дрозд≥л≥в та використанн¤ ≥нших
ландшафтних об'Їкт≥в дл¤ забезпеченн¤ прибутковост≥ господарства.